tisdag 3 januari 2017

EXTRA! Välkommen till Dividend Glenn och årssummering av 2016!

Hejsan 

Och varmt välkomna till min blogg, där Ni kommer att få följa med mig på min resa som utdelningsinvesterare. Syftet med bloggen är i första hand att den skall bli som ett tidsdokument för mig personligen, som jag skall kunna gå tillbaka till på ålderns höst när man sitter i gungstolen och ser utdelningarna trilla in. Förhoppningsvis kan jag kanske också inspirera en och annan att påbörja sin egen investeringsresa.

Jag började min resa den 1 jan 2016, det var då jag bestämde mig för att jag skulle börja ta ansvar för mig min fru och våra barns ekonomiska framtid.

Eftersom 2017 just startat, så kan jag alltså summera mitt första år som utdelningsinvesterare. Det har varit ett oerhört utvecklande, lärorikt men framförallt otroligt roligt investeringsår där jag lärt mig så fantastiskt mycket angående investeringar. Visst har man gått på en och annan mina detta första år men överlag så är jag väldigt nöjd med mitt första år som utdelningsinvesterare. 

Mitt mål som jag satte upp 1 jan 2106, var att nå upptill 140.000kr i portföljvärde samt att få utbetalt 6.000kr i utdelningar.

Sparfliten har verkligen varit högsta prioritet och när jag nu sammanfattar 2016 så står portföljvärdet den 2 januari 2017 på hela 198.000kr, vilket man får säga är en fantastisk summa pengar som jag lyckats skramla ihop och öka i värde. Jag hade inte i mina vildaste fantasier trott att det var möjligt för mig att få ihop nästan 200.000kr på ett års tid med tanke på att jag startade på 0kr.

Däremot lyckades jag inte helt att nå upp till utbetalda utdelningar på 6.000kr, men jag var riktigt nära i alla fall. Det hela slutade på 5.914kr till slut vilket ändå får ses som en okej start. Nu gäller det att få snöbollen dvs ränta på ränta effekten att börja rulla ordentligt under 2017.

Om jag skall ge lite "ups and downs" från de aktier som jag valde att köpa under året, så får höjdpunkten bli den allra första aktie som jag köpte, nämligen Norska bolaget Statoil. Jag kom verkligen helt rätt in i den, när oljepriset var som lägst och därmed fick jag en flygande start på året vilket gjorde att man blev riktigt triggad att fortsätta sin investeringsresa. Historien hade kanske varit en helt annan om ens första affär gått ner 30% istället för upp 30%.

Årets bottennapp blir förstås när jag gick på Börspoddengrabbarnas tips angående ett annat Norskt bolag, nämligen Renonorden. Ett riktigt skräpbolag kan man säga, de hämtar nämligen upp och hanterar våra dagliga sopor. Bland annat sköter dem sophanteringen i den kommun som jag bor i och enligt mig har de skött sitt uppdrag med bravur. Det kändes som en säker investering med fint kassaflöde och stabila intäkter. Men det har man i alla fall lärt sig att det finns inga säkra investeringar. Aktien har fullständig körts i botten och jag ligger i dagsläget back 62% på denna investering. Sophantering är inte ”Rocket Science” direkt så jag tänker på lång sikt borde dem kunna få ordning på detta bolag.

Min filosofi under året har varit att försöka hitta aktier som jag förstår mig på och företag som jag själv är kund hos. Självklart är det inte alla aktier som köpts in under denna filosofi. I slutet på året plockade jag in den amerikanska högriskaktien med tickern CLM. Det var tack vare den förföriskt höga månadsutdelningen på strax under 20%, som gjorde att jag fattade tycke för denna aktie. Helt säkert ett nybörjarmisstag, men dessa pengar får jag sätta på lärokontot. Trots allt ligger jag inte så farligt back i denna aktie, men det är tack vare den starka dollarn som räddar upp denna investering. Får jag läge att sälja av den under 2017, så kommer jag nog göra det, men det är så klart trist att förlora den månadsvisa utdelningen.

Vi hörs

/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar